Τρίτη 25 Μαΐου 2010

Σταθερά πρωταθλήτρια η Ελλάδα στις αυξήσεις στις τιμές προϊόντων

Σταθερά πρώτη αναδεικνύεται η Ελλάδα στις αυξήσεις, όχι στους μισθούς και τις συντάξεις φυσικά, αλλά σε πολλά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, όπως αποδεικνύει η ανάλυση των τιμών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης που πραγματοποίησε το Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτών (ΕΛΚΕΚΑ) και αφορούν τις χώρες της Ευρωζώνης για τον μήνα Απρίλιο σε σχέση με τον Απρίλιο του 2009.

Συγκεκριμένα:

* Η Ελλάδα είναι πρώτη στον πληθωρισμό με 4,7% όταν ο Μέσος Όρος της Ε.Ε είναι 1,5%.
* Η Ελλάδα πρώτη στο κόστος για ένδυση-υπόδηση με αύξηση 2,8% όταν ο Μ.Ο της Ε.Ε είναι 0,3%.
* Η Ελλάδα είναι πρώτη στις αυξήσεις στα καύσιμα με αύξηση 49,9% , όταν ο Μ.Ο της Ε.Ε είναι 19,5%.
* Η Ελλάδα πρώτη στην αύξηση στις μεταφορές επιβατών με σιδηρόδρομο με αύξηση 36,6% ,όταν ο Μ.Ο της Ε.Ε είναι 3,7%.
* Η Ελλάδα πρώτη στις αυξήσεις στις οδικές μεταφορές επιβατών με αύξηση 16%, όταν ο Μ.Ο της Ε.Ε είναι 2,2%.
* Η Ελλάδα πρώτη στις καφετέριες και τα ξενοδοχεία με αύξηση 16% , όταν ο Μ.Ο της Ε.Ε είναι 2,2%.
* Η Ελλάδα πρώτη στις ασφαλίσεις μεταφορών με αύξηση 18% ,όταν ο Μ.Ο της Ε.Ε είναι 5%.

Ελεγκτές τιμών για πάταξη των καρτέλ

Ελεγκτές τιμών θα εξαπολύσει το υπουργείο Οικονομίας στα σούπερ μάρκετ όπου διαπιστώνεται ότι αρκετοί κλάδοι ελέγχονται από λίγους μεγάλους Ομίλους εταιρειών, την ίδια ώρα που τα περιθώρια κέρδους βιομηχανιών και σούπερ μάρκετ ξεπερνούν ακόμη και το 50%.

Για την ακρίβεια, πρόκειται για την νέα Αντιμονοπωλιακή Υπηρεσία, η οποία θα υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και θα δρα προληπτικά ώστε να εντοπίζει τους κλάδους και τις αγορές όπου κυριαρχεί ο νόμος των καρτέλ και δεν λειτουργεί σωστά ο ανταγωνισμός. Οι ελεγκτές θα αναλύουν τη δομή των αγορών, τη συγκέντρωση σε κάθε κλάδο και των συνθηκών του ανταγωνισμού προκειμένου να εντοπίζουν εναρμονισμένες πρακτικές. Στις έρευνές τους θα αξιοποιούν ως εργαλεία το Παρατηρητήριο Τιμών, καθώς και τα κοστολογικά στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η αρμόδια Διεύθυνση της Υπηρεσίας Εποπτείας της Αγοράς.

Στις προθέσεις του υπουργείου είναι μέχρι τον ερχόμενο Ιούλιο η θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων στις παροχές των σούπερ μάρκετ με την ύπαρξη ενός ειδικού τιμοκαταλόγου στον οποίο θα καταγράφονται κόστη που ενδεχομένως επιβαρύνουν την τιμή ενός προϊόντος όπως είναι η παρουσία στο ράφι, οι προβολές, οι υπηρεσίες logistics, οι επιστροφές, ο χρόνος πίστωσης κ.ά. Από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο, προκύπτει ότι σε κλάδους όπως τα καθαριστικά το μεικτό περιθώριο κέρδους φτάνει έως 65%, τα αλλαντικά έως 50%, τα αρτοσκευάσματα έως 45%, τα όσπρια και τα ρύζι έως 40%, τα τυροκομικά έως 30%, προϊόντα προσωπικής υγιεινής έως 40%, τα ζυμαρικά έως 30%, τα αναψυκτικά έως 45%.

Το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας σκοπεύει να παρακολουθήσει περί τους 40 πολυεθνικούς ομίλους καταναλωτικών προϊόντων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, έχοντας ήδη έχει ζητήσει από 40 μεγάλες επιχειρήσεις να προσκομίσουν έως το τέλος Μαΐου στοιχεία που να τεκμηριώνουν τις τιμές στις οποίες πωλούν τα προϊόντα τους.

Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου έχει ενεργοποιήσει το σύστημα ελέγχου των ενδοομιλικών συναλλαγών, δηλαδή των αγοραπωλησιών προϊόντων μεταξύ των εταιρειών του ιδίου ομίλου, με προφανή στόχο να ελέγξει τον τρόπο διαμόρφωσης των τιμών καθώς, σύμφωνα και με ελέγχους του υπουργείου, πολλά προϊόντα πολυεθνικών πωλούνται στην Ελλάδα ακριβότερα από ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές.

Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή επιχειρεί να φέρει διαφάνεια στις προσφορές των σούπερ μάρκετ, με αγορανομική διάταξη που αναμένεται να δημοσιοποιηθεί τις επόμενες ημέρες. Σύμφωνα με τη διάταξη αυτή, στο εξής θα πρέπει το όφελος της προσφοράς για τον καταναλωτή να είναι εμφανές, δηλαδή στην πινακίδα πώλησης θα πρέπει να αναγράφονται υποχρεωτικά η βασική τιμή του προϊόντος ανά μονάδα μέτρησης και ανά συσκευασία προϊόντος, πριν και μετά την προσφορά. Όταν η προσφορά είναι ένα δώρο ανόμοιο με το βασικό προϊόν, θα πρέπει και πάλι να αναφέρεται ρητά το όφελος για τον καταναλωτή, δηλαδή η τιμή του ανόμοιου προϊόντος.

Σύμφωνα με τις διατάξεις της αγορανομικής στις περιπτώσεις συσκευασμένων προϊόντων θα επιτρέπεται να γίνονται προσφορές τρεις φορές τον χρόνο για το ίδιο προϊόν αλλά όχι συνεχόμενα, με μέγιστη διάρκεια ισχύος της προσφοράς τούς δυο μήνες. Τυχόν αποθέματα θα μπορούν να συνεχίσουν να διατίθενται έως και 14 ημέρες μετά το τέλος του διμήνου. Επίσης όταν πρόκειται για επώνυμες και κλειστές συσκευασίες προϊόντων, που διατίθενται μέσω προωθητικών ενεργειών, απαγορεύεται η καταστροφή της συσκευασίας και η πώληση του περιεχομένου αυτών ως μεμονωμένα

Δεν υπάρχουν σχόλια: