Τετάρτη 24 Μαρτίου 2010

Εκτός υπηρεσίας μετά... αποδοχών 14 μέρες τον μήνα!

Φυσικά, οι μηχανικοί εξ ορισμού, λόγω καθηκόντων, θα βρεθούν και εκτός έδρας. Θα επιθεωρήσουν ένα έργο σε εξέλιξη, θα παραλάβουν κάποιο άλλο σε ένα χωριό κλπ. Από αυτό το σημείο όμως μέχρι το να βρίσκονται περισσότερο «εκτός» παρά «εντός», υπάρχει διαφορά.
Το φαινόμενο έχει να κάνει με το γεγονός ότι στους μηχανικούς και των τεσσάρων νομαρχιών της Ηπείρου έχει δοθεί ένα προνόμιο που δεν το έχουν αρκετοί από τους συναδέλφους τους σε άλλες νομαρχίες: Δικαιούνται 14 ημέρες τον μήνα οδοιπορικά, και άρα ουσιαστικά μπορεί και να βρίσκονται μόλις οκτώ στο γραφείο. Οκτώ ημέρες για να κάνουν μελέτες, να ελέγξουν δικαιολογητικά, να κοιτάξουν συμβάσεις και τροποποιήσεις συμβάσεων (τους γνωστούς και μη... εξαιρετέους ΑΠΕ, πάνω στους οποίους συχνά στήνεται βιομηχανία προσαύξησης κόστους των έργων), να καταρτίσουν και να διενεργήσουν διαγωνισμούς, να ελέγξουν καταγγελίες και πολλά ακόμα. Δεν παραπονιούνται όμως. Γιατί «εκτός έδρας» σημαίνει χρήματα. Αφήστε που ορισμένες φορές, «εκτός έδρας» μπορεί να σημαίνει και... «εντός έδρας», αφού κάποια οδοιπορικά μπορεί και να είναι πλασματικά.

Μη σύννομη!
Το δικαίωμα σε περισσότερο οδοιπορικά τους το έδωσε ο πρώην γενικός γραμματέας Περιφέρειας Ηπείρου Δημήτρης Πανοζάχος το 2006. Ο υφυπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης ετοιμάζεται όμως να πάρει πίσω τις πρόσθετες ημέρες εκτός έδρας επειδή η παραχώρησή τους ήταν μη σύννομη!
Στις 11 Σεπτεμβρίου του 2006 δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως απόφαση του τότε γενικού γραμματέα κ. Πανοζάχου με τίτλο: «Καθορισμός για το έτος 2008 της υπέρβασης του ανωτάτου ορίου ημερών εκτός έδρας μετακινήσεων» που αφορούσε μηχανικούς και γεωτεχνικούς των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Άρτας, Θεσπρωτίας, Ιωαννίνων και Πρέβεζας. Με την απόφαση αυτή τους έδινε συν 55 ημέρες εκτός έδρας. Από τις 120 που δικαιούνταν, πήγαν δηλαδή στις 175! Η εκτίμηση για το κόστος της αύξησης των εκτός έδρας έφτανε στις 230.000 ευρώ. Η δαπάνη αυτή θα βάρυνε τους προϋπολογισμούς των αντίστοιχων Νομαρχιών ή των έργων και προγραμμάτων, στα οποία έχει θεσπιστεί σχετική δαπάνη. Η απόφαση του κ. Πανοζάχου, όπως προκύπτει από την απόφαση, βασιζόταν σε αιτήματα των Νομαρχιών οι οποίες βεβαίωναν ότι είχε εξαντληθεί το ανώτατο όριο μετακινήσεων εκτός έδρας. Ότι δηλαδή δεν έφταναν οι 120 ημέρες εκτός έδρας για τον κάθε μηχανικό προκειμένου να γίνεται επιθεώρηση της εκτέλεσης των έργων.
Ανάλογη απόφαση και για το 2008 (για το 2007 δεν βρέθηκε ακόμη), με τη συνολική δαπάνη να εκτοξεύεται στις 480.000 ευρώ! Από τα 230.000 η δαπάνη εκτοξεύτηκε στα 480.000 ευρώ χωρίς να διευκρινίζεται αν το προσωπικό των μηχανικών διπλασιάστηκε μέσα σε δύο χρόνια (υπήρχε πάντως μια μικρή αύξηση στο ποσό της ημερήσιας αποζημίωσης από το 2007 και μετά). Τον Αύγουστο του 2009 ξανά νέα απόφαση για την υπέρβαση του ορίου για το τρέχον έτος. Αυτή τη φορά, ο κ. Πανοζάχος τους έδωσε λιγότερες, πρόσθετες ημέρες: 15. Η συνολική δαπάνη ανερχόταν στα 135.270 ευρώ. Για τρία χρόνια ο πρώην περιφερειάρχης έδωσε το πράσινο φως για κονδύλια περίπου 850.000 ευρώ για την κάλυψη των καθ’ υπέρβαση οδοιπορικών.

Σκόνταψε η τακτική
Η τακτική αυτή φαίνεται όμως ότι κάπου σκόνταψε. Τον Φεβρουάριο του 2009 η Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου του υπουργείου Οικονομίας, που στεγάζεται στο κτίριο της Νομαρχίας, μετά από διαφωνία που είχε με την Οικονομική Υπηρεσία της Νομαρχίας, απέστειλε έγγραφο στο υπουργείο ρωτώντας για το κατά πόσο νόμιμο είναι να κοπεί ένταλμα σε έναν υπάλληλο μηχανικό που ζητούσε τα οδοιπορικά του Δεκεμβρίου του 2008. Η απάντηση ήρθε στις 13 Ιανουαρίου του 2010, σχεδόν έναν χρόνο μετά! «Κρίνεται ότι δεν είναι δυνατή η εκκαθάριση και ενταλματοποίηση της εν λόγω δαπάνης, λόγω του ότι δεν είναι σύννομες οι καθ’ υπέρβαση του ανωτάτου ορίου μετακινήσεις υπαλλήλων» τονίζεται σε έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων που υπογράφει ο κ. Σαχινίδης. Το έγγραφο παραπέμπει στον νόμο 2685/99 όπου αναφέρεται ότι «επιτρέπεται υπέρβαση του ανώτατου ορίου των ημερών εκτός έδρας μόνο για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών (θεομηνίες, πυρκαγιές, επιδημίες), για μηχανικούς του υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (ΠΕΧΩΔΕ) για τις ανάγκες ελέγχου και επίβλεψης μελετών και έργων, καθώς και για γεωτεχνικούς υπαλλήλους που μετακινούνται για την εφαρμογή προγραμμάτων και ελέγχων του υπουργείου Γεωργίας». Είναι προφανές ότι δεν υπάρχει καμία ρύθμιση για έγκριση περισσότερων οδοιπορικών σε μηχανικούς, με το επιχείρημα ότι εξαντλήθηκαν τα υπάρχοντα. Η απάντηση αυτή του κ. Σαχινίδη αναμένεται να προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση σε υπαλλήλους που περίμεναν να πάρουν τα χρήματά τους για το 2009. Από όλη αυτή την ιστορία βέβαια προκύπτουν δύο βασικά ερωτήματα: Γιατί η πρώην ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας δεν απάντησε σε εύλογο χρονικό διάστημα στο ερώτημα της υπηρεσίας του όπως και γιατί η Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου στο νομό Ιωαννίνων δεν αναρωτήθηκε για τα επιπρόσθετα οδοιπορικά λίγα χρόνια νωρίτερα.

Πόσο κοστίζουν τα οδοιπορικά
Με υπουργική απόφαση του 2007, η ημερήσια αποζημίωση για τις αυθημερόν μετακινήσεις μηχανικών πανεπιστημιακής εκπαίδευσης του Δημοσίου ανέρχεται στα 70 ενώ για αυτούς της τεχνολογικής εκπαίδευσης στα 56 ευρώ. Όταν η επιστροφή γίνεται την επόμενη μέρα, υπάρχει αποζημίωση συν 55 ευρώ για τους πρώτους, και 44 ευρώ για τους δεύτερους. Στη διανυκτέρευση επίσης υπάρχει μια… ανισότητα. Για τους πανεπιστημιακής εκπαίδευσης μηχανικούς δικαιολογούνται 80 ευρώ και για τους τεχνολογικής εκπαίδευσης 64 ευρώ. Το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 20% κατά τη θερινή περίοδο από Ιούλιο μέχρι Σεπτέμβριο. Στη χειρότερη περίπτωση δηλαδή ένας μηχανικός τεχνολογικής εκπαίδευσης, με 175 ημέρες εκτός έδρας, θα λάβει 10.800 ευρώ τον χρόνο, ενώ ένας μηχανικός πανεπιστημιακής εκπαίδευσης 13.250 ευρώ –το ετήσιο εισόδημα ενός απλού εργαζόμενου! Σημειωτέον ότι η νομοθεσία ορίζει ότι οι ημέρες εκτός έδρας δεν πρέπει να ξεπερνούν τις 120 τον χρόνο. Δίνονται δηλαδή περιθώρια και για λιγότερα οδοιπορικά. Μόνο που αυτά τα περιθώρια, όπως φαίνεται, εξαντλούνται πολύ γρήγορα.

agon.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: